Search

Search Boost eller fullständig search? Vi diskuterar tillsammans vilken strategi och omfattning som passar er bäst.

Search Boost

När vi genomför en Search Boost kartlägger vi kandidater inom lämpliga branscher och företag. Därefter samlar vi, enligt en rapport, in feedback från ett förbestämt antal kandidater som stämmer överens med kravprofilen. Syftet med rapporten är att vi ska få dessa kandidater att söka tjänsten och vid de fall de inte är intresserade kommer vi presentera anledningen till att de inte vill söka tjänsten. Den insamlade informationen används för att få mer kunskap om målgruppen och ligger till grund för när våra rekryteringskonsulter tar fram åtgärdsförslag. Denna Search Boost skapar en bättre förståelse och är ett underlag för båda parter för att dokumentera och utveckla vårt samarbete.  

Vi ser att kandidaternas åsikter och synpunkter varierar med tiden, därför behöver vi alltid arbeta aktivt med er målgrupp under vårt samarbete. Vi strävar efter att ha den mest aktuella informationen kring målgruppen som ska rekryteras. När ni ingår i ett långsiktigt samarbete med oss hjälper vi med andra ord er att frekvent samla in kunskap om er specifika målgrupp, något som resulterar i att vi på ett mer tidseffektivt sätt kan hitta rätt kandidat till rätt tjänst. 

image

Budget efter ert behov

Vi har möjlighet att dela upp searchprocessen i olika delar, där vi gör bestämda insatser och ni betalar för vår nedlagda tid. Detta är ett effektivt sätt om ni själva önskar både att hålla nere kostnaderna för vårt searcharbete alternativt att ni vill att vi ska begränsa oss till en specifik målgrupp som ni vill kartlägga intresset. Låt oss ta en diskussion kring vilka förväntningar som ni har på vår arbetsinsats. 

När används fullständig search?

image

Searchstrategier

Eget nätverk

Vi har ett omfattande nätverk och en intern databas med över 90 000 medlemmar. Dessa medlemmar når vi genom vårt eget rekryteringsverktyg, där vi kan söka på specifika nyckelord och komma i kontakt med kandidater som tidigare sökt tjänster hos oss. Vid varje påbörjad rekryteringsprocess skapar vi även ett matchningsutskick, i syfte att uppmana de kandidater från nätverket som ingår i er målgrupp att söka er tjänst. Dessutom arbetar våra rekryteringskonsulter aktivt med att bygga och utveckla sina personliga nätverk, samtidigt som vi som företag driver marknadsinsatser för att locka talanger. 

LinkedIn Recruiter

Genom vårt strategiska partnerskap med LinkedIn har vi utöver våra egna nätverk tillgång till cirka fyra miljoner yrkessamma personer i Sverige. De konsulter som arbetar med search hos oss är certifierade i LinkedIn Recruiter. LinkedIn är ett fantastiskt verktyg för en rekryterare särskilt när det är tydligt definierat från er kunder vad ni söker för kandidater. Söker ni någon från en specifik bransch? Arbetar de idag på ett specifikt bolag? Eller behöver de ha en specifik befattning? LinkedIn är ett effektivt verktyg i vår searchstrategi, men till skillnad från vårt eget nätverk känner vi inte till kandidaternas personlighet. Därför behöver vi komplettera sökandet i externa kanaler och se till att skapa en god dialog med kontaktade kandidater för att säkerställa att de har rätt personliga egenskaper för tjänsten.

Kartläggning av företagsnätverk

Genom kartläggning av företagsnätverk begränsar vi oss inte enbart till vårt eget nätverk eller LinkedIn. Via denna kartläggning söker vi upp intressanta branschforum, företag eller andra platser där målgruppen rör sig. Vårt diskreta tillvägagångssätt, som innefattar telefonsamtal, mailkontakt eller kontakt via sociala medier, syftar till att skapa intresse för er utannonserade tjänst. Det krävs därför att vi tillsammans tagit fram en annons för att öka chansen att attrahera målgruppen i vår kartläggning.

Utbildning och utveckling

Searchrapport

För varje utförd searchrekrytering kan vi sammanställa en rapport som bland annat innehåller antalet kartlagda, kontaktade och intervjuade kandidater samt vad den generella feedbacken är från de som tackat nej till jobberbjudandet. Som er samarbetspartner är det viktigt att vi förstår ert rekryteringsbehov och att vi   tillhandahåller er kunskap och förståelse kring våra rekryteringsprocesser. På så vis kan vi använda informationen för att se till att vårt samarbete utvecklas och att ni ökar era chanser att attrahera de kandidater ni behöver till er verksamhet.