Utformning platsannons

När man ska skriva platsannons finns det en hel del saker man måste tänka på för att maximera chanserna att få in rätt kandidat. Man kan även öka chanserna genom en sk landningssida.

Att skriva platsannons

image

Befattning

Att välja rätt befattning i en platsannons är A och O och för att välja rätt är en viktig fråga att ställa sig “Vad söker målgruppen på?” Det är egentligen ganska simpelt. Om platsannonsen inte syns i sökresultaten hittar inte kandidaterna fram, och då kommer den inte få några ansökningar. Därför kan att välja rätt befattning från början spara både tid och pengar.  

Rubrik i platsannons

Rubriken ska hållas enkel. Utsvävande beskrivningar om att en “glädjespridare med näsa för affärer” eftersöks passar bättre i brödtexten. Detta beror på att rubriken i en platsannons är det som prioriteras högst i sökresultaten. Befattning, ort och, i de fall det inte framgår genom loggan, företagsnamn räcker gott och väl.

Annonsens sökord

I en platsannons är det befattningen som blir det huvudsakliga sökordet. För att maximera antal sökträffar och säkerställa att synas så högt upp i listorna som möjligt bör sökordet upprepas på flera platser i brödtexten.

image

Era krav

Kraven sätts efter den kravprofil som tagits fram ihop med er. För att inte riskera att tappa potentiella ansökningar är det viktigt att hålla kraven rimliga. Om kraven upplevs för höga eller irrelevanta för tjänsten i fråga riskerar man att tappa kandidater som hade kunnat vara intressanta för tjänsten, men som upplever att de inte lever upp till kraven.  

Vad ni erbjuder

För att kandidater ska vilja söka tjänsten är det viktigt att berätta fördelarna med att jobba hos just er. Ju mer unikt desto bättre. De allra flesta erbjuder friskvårdsbidrag och mobiltelefon, men det är inte på alla jobb man får en friskvårdstimme på arbetstid eller extra semesterdagar.

Uttalanden från kollegor

För att göra en personlig annons uppmuntrar vi till att tillsammans med bild på personen fronta blivande kollegor eller chefer som berättar mer om tjänsten och företaget. Att få se en person bakom företaget ger direkt ett mjukare och mer mänskligt intryck, vilket kan göra det lättare för många att söka tjänsten.

image

Platsannonsens bilder

Val av bilder är viktigare än man kan tro. Bilderna i en platsannons ska sälja in känslan på bolaget, och det görs bäst genom människor. Att ha bilder på leende, framtida kollegor ger generellt sätt bättre resultat än bilder på en frilagd produkt.

Publiceringskanaler

Vid val av publiceringskanaler gäller det att gå tillbaka till målgruppen. Var finns personerna vi vill nå? Förutom våra generella annonspartners som passar de flesta tjänster kan vi också erbjuda mycket nischade alternativ genom avtal med olika branschtidningar. Vid svårtillsatta roller har vi också möjlighet att sprida platsannonsen extra brett så den även exponeras mot passiva kandidater.

Publicering

När annonsen publiceras är faktiskt av stor vikt. Vi har mängder av statistik, både egen och från våra samarbetsparters, som visar samma trend. Kandidaterna är som mest aktiva i början av veckan. Därför är det då platsannonsen bör publiceras och synas överst i sökresultaten, annars slösas den bästa exponeringen bort på dagar med låg aktivitet.  

Utöka med en landningssida

Attrahera genom att inspirera

Vi utvärderar årligen våra platsannonser för att säkerställa, både för oss och våra kunder, att materialet är så attraktivt som möjligt. I en kombination av egna insikter, undersökningar samt extern information har vi insett vikten av personliga och inspirerande annonser. Text i all ära, men den säger mer i komplement med video, leende människor i organisationen, beskrivande bilder som tydliggör vad arbetsuppgifterna kommer innebära. Detta är bara några exempel som vi kan lyfta på våra landningssidor för att komplettera annonsen.

Ge en djupare inblick

När vi skapar en landningssida samlar vi in svar från våra arbetsgivare där de får beskriva hur de är som ledare, vad som är det bästa med bolaget de arbetar på eller kanske vad som är den största utmaningen med tjänsten.

Man kan också välja att fronta en eller flera framtida kollegor. Vad fick dem en gång i tiden att vilja arbeta på företaget och hur ser samarbetet ut mellan de olika avdelningarna? Här är ett mycket bra tillfälle att ge en djupare inblick i företaget för att låta kandidaterna bli mer intresserade av tjänsten.